"Nemůžete nikoho nic naučit. Můžete mu nanejvýš pomoci,aby to sám v sobě nalezl." (Galileo) 

.......................................................................................................................................................................................................................................................

Udělejme si radost: na požádání vystavím DÁRKOVÝ POUKAZ    
 

KRESLENÍ PRAVOU HEMISFÉROU TUŽKA 1 pro úplné začátečníky krok za krokem k portrétu a TUŽKA 2 pro absolventy TUŽKY 1.
sobota a neděle 30. června -1. červenec 2018  - Č. Budějovice
sobota a neděle 1. a 2. září 2018 - Č. Budějovice

pondělí 8. 10. a pondělí 15. 10. - denně od 13 do 19.30 hod. Sezimovo Ústí:

podzimní prázdniny pondělí 29. října a úterý 30. října 2018 - denně od 8 do 14.30 hod. - Praha

 

Malba olejovými barvami technikou SUCHÉHO ŠTĚTCE (DRY BRUSH)
sobota a neděle 30. června -1. červenec 2018  - Č. Budějovice
sobota a neděle 1. a 2. září 2018 - Č. Budějovice

 

VÝTVARNÁ ŠKOLIČKA PRO DĚTI školního věku  o jarních a letních prázdninách

úterý až pátek - 13. - 16. března 2018 - Č. Budějovice

pondělí až čtvrtek - 16. - 19. července 2018 - Č. Budějovice

úterý až pátek - 28. - 31. srpna 2018 - Č. Budějovice

 

LETNÍ ŠKOLY 2018: akreditace MŠMT
9. až 12. červenec 2018 - Velehrad - http://www.velehrad.cz/  - MALBA AKRYLOVÝMI BARVAMI NA PAPÍR A PLÁTNO
23. až 26. červenec 2018 - Bílé Karpaty, Bystřice pod Lopeníkem - http://www.ordejov.cz/  - KRESBA TUŽKAMI RŮZNÉ TVRDOSTI, UHLEM, RUDKOU, BÍLÝM UHLEM
13. až 16. srpen 2018 - jihočeský Písek - http://www.mesto-pisek.cz/  - KRESBA AKVARELOVÝMI PASTELKAMI A MALBA AKVARELOVÝMI BARVAMI

 

ROZVRH PRAVIDELNÉHO KRESLENÍ PRO DOSPĚLÉ - i pro úplné začátečníky: od konce září 2018 - PODROBNOSTI ZDE: PRAVIDELNÉ  KRESLENÍ 2018

úterý od 16.15 ti do 18.15 ti a od 18.30 do 20.30 hod. Č. Budějovice - Máj
Barevné kreslení pro začátečníky i pokročilejší:
- Pastelky a akvarelové pastelky
- Suchý pastel
středa  od 16.15 ti do 18.15 ti a od 18.30 do 20.30 hod. - Č. Budějovice - Suché Vrbné - ČAG
- Malba akrylovými barvami
- Malba olejovými barvami
čtvrtek  od 16.15 ti do 18.15 ti a od 18.30 do 20.30 hod.
kreslení pravou mozkovou hemisférou: Č. Budějovice- Máj
-TUŽKA 1 pro začátečníky
-TUŽKA 2 pro absolventy T1
-Malba olejovými barvami technikou SUCHÉHO ŠTĚTCE (DRY BRUSH) pro absolventy T1

MOTIVAČNÍ VIDEA
 

MOTIVAČNÍ VIDEA

vznikla ve spolupráci se zábavním a vzdělávacím portálem http://www.videmi.eu  

/P>

Rozhovor v TV GIMI  11. 6. 2012:

 

MEDIA:

ČESKOBUDĚJOVICKÝ DENÍK, jaro 2012:

 

   CENTRUM RUDOLFOV, leden 2012:


Co to je: kreslení pravou mozkovou hemisférou?

 

Komu jsou kurzy určeny?

Je třeba si uvědomit, že kreslení pravou hemisférou má dvě hlavní polohy. Mohou to být emocionální intuitivní obrázky nebo realistické kresby zobrazující skutečné předměty, tváře či např. krajinu.

Metoda výuky realistického kreslení pravou hemisférou je považovaná za jednu z velmi efektivních vyučovacích metod kreslení. Podstatnou část intenzivního kurzu Kreslení pravou hemisférou tvoří praktická cvičení, která demonstrují účastníkům jejich schopnost naučit se kreslit a též vidět věci jasněji.    Mohou přijít všichni, kteří se chtějí naučit kreslit - především úplní začátečníci a ti, kdo pochybují, že jsou schopni se naučit kreslit.  Přichází nejčastěji právě začátečníci, kteří v sobě chtějí objevit radost z kreslení a vyzkoušet, co s tužkou v ruce dokáží. Na kurzech pro děti  učím děti mezi 6 a 15ti lety. Kurzy pro dospělé jsou určeny všem od 12ti let, horní věková hranice není omezená.

Vzpomínám si na paní, která se na kurzu rozplakala. Bylo jí přes 70 let a říkala, že od 15 let, kdy jí spolužačka pohanila její obrázek, se bála kreslit, ačkoli po tom vždy toužila. Litovala, že o sobě pochybovala, protože na kurzu se přesvědčila, že její pochybnosti byly zbytečné. Tato paní ale nebyla jediný člověk, který byl dojatý, nadšený či překvapený z toho, co s tužkou v ruce dokáže.

Systém výuky realistického kreslení rozpracovala učitelka kreslení na kalifornské univerzitě Američanka Betty Edwards, která studovala rozdíly ve funkcích mozkových hemisfér. Vycházela při tom z objevů psychobiologa Rogera Sperryho, který za výzkumy činnosti mozku získal v roce 1981 Nobelovu cenu. Zásady a principy využité v této metodě využívali například i umělci v renesanci.

Na svých kurzech ale využívám i mnohaleté zkušenosti ze školy, kde jsem 20 let učila, z poradenství a ze studia efektivních vyučovacích metod, které jsou založené na snižování stresu a individuálním přístupu.

Kromě kreslení se na něm učíme vnímat vše okolo sebe, včetně nás samých. Bez kultivovaného vztahu k okolnímu světu nedokážeme být dlouhodobě v pohodě. Je užitečné znát techniky, které v tomto pomáhají.


Hranice lidských možností je stále obestřena tajemstvím, opravdu je možné v každém z nás objevit potenciál k mistrovskému dílu?
  

Záleží na tom, co si pod mistrovským dílem představujeme. Nenamlouvám lidem, že budou umělci. Jde o to, dát si šanci naučit se činnost, která nám může obohatit náš volný čas a dělat nám radost. V neposlední řadě si zvládnutím nové dovednosti zvýšíme sebevědomí. Lidé si totiž často myslí, že dobrým kreslířem se může stát jen ten, kdo má výjimečné nadání. Toto tvrzení je předsudek. Kdo se naučil psát, naučí se i velmi dobře kreslit a to v jakémkoli věku. Schopnosti člověka - at dělá cokoli - jsou omezené často hranicemi, které si klademe my sami - naše lenost, předsudky, peníze, čas, vzdálenost, priority, využívání nebo nevyužívání příležitostí....výmluvy...
Je mnoho lidí, kteří díky zkušenosti v dětství zůstali ve vývoji kresby na úrovni dítěte - na víc si netroufli, protože dostali málo informací - nebo špatné. Pokud není člověk výtvarně vzdělán, není často podle kresby poznat, je li nám 5, 10 nebo 50 - a dospělý člověk se stydí dítěti nakreslit obrázek. I proto jsem se před několika lety rozhodla věnovat se této práci.

Je důležité naučit se respektovat osobitý rukopis svůj i ostatních. Jako každý jinak píšeme, nakreslíme také stejnou věc různým způsobem. To, co se na kurzu naučíme není umění v estetickém smyslu slova, ale spíše dovednost používat oči pro pohled a následné koordinovat oči s rukou pro kresbu. Jde o proces, o dovednost nastavit naši mysl tak, aby relaxovala - výsledný obrázek není tak důležitý, ačkoli často pomáhá uspokojit  ctižádostivost naší levé hemisféry. A ta je pro nás zcela přirozená.

Je velmi užitečné pochopit, jak si můžeme pomoci, abychom neztrácely odvahu a chuť nejen ke kreslení, ale ke všemu, co by se na první pohled mohlo zdát jako nesplnitelný sen.


Může mít tento způsob kreslení i nějakou terapeutickou funkci? V čem nám kromě radosti z objevování sebe sama může pravá hemisféra pomoci v běžném životě?

Kreslení pravou hemisférou je výborná relaxace. Rozvíjí intuici, schopnost soustředění, koordinaci ruky a očí, sebedůvěru.

Na kurzech realistické kresby kreslíme často lidskou tvář. Na jejím výrazu jsme všichni citově závislí a jakékoli změny ve tvaru či intenzitě světla si ihned všimneme. Ti, kdo mají zájem, se mohou na kurzu Autoportrét dozvědět, co o nich vypovídají rysy obličeje. Zde nekreslíme, ale pracujeme na pozitivním vnímání. Je to poučné ve vztahu k sobě samému i v mezilidských vztazích. Tvar čela nám může například napovědět, myslí-li dítě pomalu nebo rychle a podle toho pak přizpůsobíme své chování k němu, abychom předešli mnohdy zbytečnému pláči. Pochopíme, proč děti mají rády rituály, proč jsou intuitivní, proč potřebují pohyb…  Kreslení je jen jedna z mnoha činností, které mohou podporovat spolupráci mozkových hemisfér. Nejlepší pro naši celkovou pohodu je totiž využívat možnosti obou částí mozku – tu intuitivní i tu logickou.

Příroda je velmi moudrá a vytvořila pro člověka výborné cvičení. Před tím, než se děti naučí chodit, lezou po čtyřech. Lezení aktivuje pravou a levou hemisféru mozku a především jejich propojení, které je pro schopnost soustředění v pozdějším věku velmi důležité. Čím déle lezení po čtyřech  trvá, tím lépe. To by měly mladé maminky vědět.

Podobně působí například hra na klavír. Všimněme si, že děti, které hrají dobře na klavír či na jiný hudební nástroj, mají problémy se soustředěním jen zřídka. Je ale mnoho dalších činností, které propojení hemisfér podporuje.


Jak na tuto techniku reagují děti? Pokračují Vaši žáci ve výtvarné činnosti i po skončení kurzů?

Děti jsou skvělé, protože jsou spontánní. Do zhruba 10. roku věku jsou jak houby nadšeně nasávající každou novou zkušenost. Nemají předsudky. Kreslení si prostě užívají a většinou jim ten jejich obrázek přijde ze všech nejlepší.

Starší děti jsou kritické k druhým i k sobě. Srovnávají své kresby se skutečností a vidí rozdíly. Touží po informacích, které by jim pomohly naučit se dobře kreslit realisticky. Kreslení pravou hemisférou je v tom výborným pomocníkem.

V minulém roce jsem dostala email od mladého absolventa kurzu. Psal, že studuje ve Velké Británii a přivydělává si kresbou portrétů. Pro někoho se kreslení stane koníčkem. Na kurzy chodí učitelé, kteří zde hledají inspiraci pro svou práci, i výtvarníci, kteří se chtějí zdokonalit v realistické kresbě nebo si naopak odpočinout při relaxačním kreslení.

Někomu stačí, že se přesvědčí, že se dokáže vše naučit. Někteří chodí na kurz, aby lépe poznali sami sebe při kresbě mandal či pomocí typologie tváře. Při kreslení  také poznáme, do jaké míry jsme schopni kompromisu, umíme-li se odpoutat od logiky, kolik máme odvahy, jak zvýšit své sebevědomí.

Kurz kreslení pravou hemisférou by měl nastartovat člověka k tomu, aby se zamyslel, co v životě skutečně chce a uvědomil si, že  možnosti a schopnosti každého z nás jsou omezené pouze našimi předsudky.

 

Je možné objednat si kurz jako dárek?

Ano, na jakýkoli kurz pro dospělé i pro děti podle vašeho přání vystavím dárkový poukaz se jménem obdarovaného a pošlu ho podle vašeho přání emailem nebo poštou na dohodnutou adresu. Dárkový poukaz lze vystavit na konkrétní kurz nebo na částku (1000 Kč nebo 2000 Kč) s platností 12 měsíců - a obdarovaný si kurz vybere z nabídky sám. Poukaz je přenosný v případě, že si účastník za sebe najde náhradu, popřípadě je možné domluvit s obdarovaným změnu termínu.

 

Jak ses dostala k této práci?

Kreslení byla moje nejoblíbenější činnost už když jsem byla malá holka. 20 let ve školství včetně práce s problémovými dětmi mne přivedly k zájmu o metody učení využívající integraci mozkových hemisfér a o techniky, které člověku pomáhají při zvládání nejrůznějších situací. V současné době se věnuji poradenství, vedu výtvarné kurzy pro děti i dospělé, kurzy o sebe přijetí a pozitivním vnímání a semináře akreditované MŠMT pro pedagogy.